Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Artikel afbeelding

Schoonmaakkosten kantoor

Wat kost het gemiddeld op jaarbasis om een kantoorpand van circa 1.700 vierkante meter schoon te houden (schoonmaakkosten kantoor)?

Exploitatiekosten

Schoonmaakkosten maken onderdeel uit van de explotatiekosten van een kantoorgebouw. In dit artikel gaan we bekijken hoeveel de schoonmaakkosten voor de gebruiker (huurder) zijn van een kantoorpand met een oppervlakte van ongeveer 1.700 m2 bruto vloeroppervlak. Deze schoonmaakkosten kunnen onder de servicekosten vallen wanneer huurder en verhuurder met elkaar overeenkomen dat de verhuurder deze diensten tegen betaling zal leveren. Let als huurder zijnde altijd goed op welke kostenposten onder de servicekosten vallen.

Het kantoorgebouw

Het kantoorpand bestaat uit drie verdiepingen met liftvoorziening. Van de 1.700 m2 blijft netto 1.450 m2. Het gebouw bestaat uit een entree (50 m2), vergaderruimte (105 m2), kantoorruimte (854 m2), sanitaire ruimte (35 m2),keuken (14 m2), kantine (61 m2), opslagruimte (42 m2), technische ruimte (36 m2) en overige verkeersruimte (253 m2). Daarnaast bestaat de gevel voor ongeveer 1.440 m2 uit glas.

Schoonmaakkosten kantoor

Wanneer er vanuit wordt gegaan dat het interieur van het kantoorgebouw 3 maal per week wordt schoongemaakt, zullen de kosten per week ongeveer uitkomen op € 600 per week. Hierbij wordt rekening gehouden dat opslag- en technische ruimten slechts enkele keren per jaar worden schoongemaakt. Jaarlijks resulteert dit in een bedrag boven de € 32.000. Daarbovenop komen de kosten voor het schoonmaken van de glaspartij. Stel dat de glazen van het pand 4 keer per jaar worden gewassen (kosten gemiddeld € 3.000) wordt het totale bedrag circa € 35.000. Zodoende kost het schoonmaken van dit kantoorpand ongeveer € 24,30 per vierkante meter netto vloeroppervlak per jaar. Meer keer wassen heeft uiteraard gevolgen voor de schoonmaak kosten.

Afspraken over schoonmaakkosten kantoor

Het is belangrijk om strikte afspraken te maken met het schoonmaakbedrijf. Definieer exact welke ruimten moeten worden schoongemaakt en blijf dit tevens monitoren. Denk daarbij tevens aan het definieren van verschillende aspecten van de schoonmaak; reinigen vloeren, muren, meubilair, sanitair, legen van afvalbakken, etc.

Vergelijk

De schoonmaak kosten zijn goed in de hand te houden door op zoek te gaan naar een schoonmaakbedrijf die een scherp aanbod doen. Het is ook goed om periodiek rond te kijken of er een ander bedrijf is die een beter aanbod voor u heeft. Ontvang eenvoudig en snel schoonmaak offertes

Op March 2, 2017


Over Exploitatiekosten Postbus 2215 5202 CE ‘s-Hertogenbosch

Explotatiekosten zet kosten overzichtelijk en uiteen in een E-book en Rekenmodel om zo inzicht te krijgen in kosten en opbrengsten.

Ingediend door Schoonmaakbedrijf De Ridder - Hoorn

Electronweg 9e, Hoorn